WLS waarom Over Tarieven FAQ

1. Kan je als deelnemende partij ook inleenkrachten laten toetsen?

Inleenkrachten kunnen door het WLS gecontroleerd worden als de werkgever van de inlener als 3de contractant bij het contract gezet wordt.

2. Mag je een VSO (vaststellingsovereenkomst) gebruiken om iemand aan te melden in het WLS?

Nee, dit is niet mogelijk. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een vergunning afgegeven op basis van het feit dat er een aangifte is gedaan

3. Waarom is het tarief van WLS opgebouwd uit twee delen te weten een vast- en een variabel tarief?

Er is een vast tarief waarmee de deelnemer een bijdrage levert aan de arbeidskosten voor onderhoud e.d. Daarnaast is er een variabel deel waarmee de doorontwikkeling van de applicatie wordt gefinancierd.

4. Waar moet je aan voldoen om gebruik te maken van het WLS?

Zie de instructie en spelregels m.b.t. het Waarschuwingsregister Logistieke Sector.

5. Hoeveel bedrijven doen er mee?

Medio 2023 zijn er al meer dan 20.000 medewerkers aangesloten.

6. Hoe werkt het register precies?

Het register wordt door een deelnemer (werkgever) geraadpleegd op het moment dat er een sollicitant is. Een deelnemer (werkgever) kan in het WLS controleren of de sollicitant (de betrokkene) een melding in het WLS heeft. Is er een melding? Dan kan de deelnemende partij de ‘vorige werkgever’ van de sollicitant benaderen en uitvragen wat de reden van opname in het WLS is geweest.

7. Wanneer doe je daadwerkelijk aangifte?

Als u (uw bedrijf) slachtoffer of getuige bent van een strafbaar feit.

8. Kan de politie ook vermeldingen invoeren?

De politie kan geen vermelding invoeren.

9. Hoe gedetailleerd kan een deelnemende partij zien waarom iemand in het register geregistreerd staat?

Er staan geen details vermeld in het WLS. U ziet alleen de ‘vorige werkgever’ incl. contactgegevens in het WLS staan. Ter verduidelijking, deze gegevens staan er alleen als er een melding is m.b.t. de betrokkene.

10. Kan je de reden van ontslag inzien?

Het is niet inzichtelijk wat de reden van ontslag is.

11. Is WLS enkel bedoeld voor chauffeurs of ook voor medewerkers op het kantoor?

Het WLS is specifiek voor alle medewerkers en functionarissen die binnen de logistiek werkzaam zijn.

12. Wat zijn de tarieven?

Meer informatie over de tarieven? Neem dan contact op via e-mail info@stichtingwls.nl of bel naar 088 – 1125222

13. WLS Registratie (demo film)

Klik hier voor de instructies van een WLS registratie op basis van een aangifte bij de politie.

14. Persoonscontrole uitvoeren (demo film)

Voer de persoonscontrole uit tijdens de sollicitatieprocedure of bij aanvang. Klik hier voor de instructies.

15. Logo’s WLS t.b.v. eigen Website

Klik hier voor logo in EPS Formaat.
Klik hier voor logo in PDF Formaat.
Klik hier voor logo in PNG Formaat.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de servicedesk.

Telefoon 088 – 1125222 of email info@stichtingwls.nl
BTW Nummer: NL 855 852 525 B01 KVK nummer: 64798267